Svar på lite av era frågor ! : )

Hej Jonna!
Jag är en 16årig tjej som äääääälskar mat. Är ca 170 cm lång och väger typ 67 kilo. Tycker det är alldelles för mycket. Jag är smal runt magen, men skulle vilja ha fastare lår och rumpa. Såg att du redan hade svarat på frågan om hur man ska göra för att få fastare lår och rumpa. Det jag skulle vilja fråga är .. vad ska man äta för att gå ner i vikt och inte upp. Tänkte försöka börja med knäböj och sånt, men vill oxå veta vad man kan äta för att det ska bli bra. Jag gillar att småäta.

 Svar : Hej. Du är som jag, jag älskar mat ; ) hehe ! Men inget fel med det ! Jag kan skriva såhär ist, det du ska försöka hålla dig ifrån är godis, chips, pizza och sådana saker, ät sånt på helgerna men försök att äta bra i veckorna ! Det du ska försöka äta mycket av är ju tex, kyckling och fisk, grönsaker. Ät gärna efter tallriksmodellen.
 

Du gillade frågor så här ska du få en till :)
Hur gick du till väga för att bli personlig tränare?
Varför ville du bli personlig tränare osv. Berätta allt :)

 Svar: Jag började med att söka på internet och hittade olika utbildningar, men jag fastnade för S.A.F.E och det ångrar jag inte, den utbildningen är superbra, tycker jag. Kostar endel men värt pengerna !
Jag ringde och kollade lite md utbildingen och sen va det bara att anmäla sig : )


Jag har hört att man inte kan "punktträna" (eller vad det nu heter), utan kroppen väljer själv var det ska byggas och försvinna fett typ.. Vad säger du om detta?

Svar: Punktträna kan man ju göra, men jag tror att du är ute efter punktförbränna och det går tyvärr inte att göra. Kroppen förbränner oftast uppifrån och ner ! Inte alltid !

 

1. vart bor du?
2. hur ofta ska en kille träna som max i veckan? hur länge per pass och hur många?
3. Proteinpulver, kreatinpulver, vilket av alla pulver piller och preparat ska man ha?
vore tacksam för svar till mailen, har nog fler frågor om du orkar svara på dom (:

Svar : Jag bor lite utanför Jönköping
Alla ska ha minst en vilodag, det är bra om man har två. Sen handlar det mycket om hur kroppen känns, du ska alltid lyssna på vad kroppen säger. Känner du dig sliter så ska du vila.
Proteinpulver finns det många olika men man använder det för att påskynda återhämtning, muskeluppbyggnad. Kroppen behöver protein för att kunna bygga muskler. Protein är kroppens byggstenar.
Kreatin är till för muskeluppbyggnad, höja mjölksyretröskeln så du orkar mer.
 

När du ändå är inne på produkter så har jag en fråga :D vetu något om "celsius" den där drycken som "förbränner kalorier" osv? Funkar den eller är det bara bullshit ? :)

Svar : Jag gillar Celsius, man blir piggare och orkar mer. Men som det är man alla produkter som är fettförbrännare, så måste man äta bra mat samtidigt som man tar en produkt, så att den förbränner mer kalorier stämmer säkert om man typ dietar.
Jag dricker den för jag att blir pigg och den är så god ! : D

Hoppas alla är nöjda med era svar ! : )

 

Fråga ! :)

Tycker att det är jättekul att ni kommer med frågor ! : )

Hej! Du som vet, vilka träningssätt är bäst att göra om man vill ha en plattare och hårdare mage? :)

Svar: Får väldigt mycket frågor om hur man ska få en snyggare magen och det vill man självklart ha ! : )
För att få en plattare mage så gäller ju att bli av med underhudsfettet som sitter på magen och det gör man ju igenom att tänka på vad man äter och röra på mig. Att gå är ett bra sätt att förbränna fett !
För att få en hårdare mage så är det hårdträning som gäller. Kör mycket magövningar på gymmet/hemma !


Crunch


Sneda crunch på boll



Benlyft.
Och i den övningen är det viktigt att tänka på att man verkligen drar ihop magen (flexion) så att magen tränas !

Hoppas att du är nöjd med mitt svar : )

Fråga : )

Vilka övningar är bäst att göra för att få slankare lår och snygg rumpa?:)

Svar : För att få slankare lår och snygg rumpa ska du köra mycket benövningar somknäböj, liggande låcurl, utfallsteg . Kör lätta vikter och många reps.
Och så klart tänka på vad du stoppar i dig.

Här kommer lite bilder på övningar .


Knäböj


Liggande lårcurl


Utfall

Dessaövningar är mycket bra för rumpa & lår ! :)

Testa ! :D

Fråga : )

Fick en fråga om hur man ska få en plattare mage ?

Svar: Det enda man kan göra är att äta bra mat och motionera & självklart träna !
Försök att gå 45 min om dagen så att du håller igång förbränningen. 
Ät var 3:e timme då håller du också igång förbränningen bättre. Helst 5 ggr om dagen.
Nu menar jag inte att du ska äta mycket var 3:e timme men att du kan typ ta en frukt eller något imellan de stora måltiderna !



Två magövningar du kan göra hemma !

Fråga : )

Fråga från Tobbe.

Om man ska träna alla muskler på överkroppen, eller säg typ, rygg, nedre och övre, bröst, biecieps och tricieps och axlar. Vad är då bästa kominationerna att köra om man kör 3 pass i veckan?
Har du nåt bra tips på hur man kan köra, typ kombinera tungt och mindre tungt, för att uppnå snabbt resultat?

Ha det!

Svar : Jag kan skriva hur jag brukar köra som jag gillar, och jag tycker om. 

Axlar & Biceps
Bröst & Mage
Rygg & Triceps
Ben & Mage

Så kör jag och det gillar jag.

Tänk på att alltid börja med de stora muskelgrupperna tex i rygg & tricepspasset så kör man alltid rygg först.

Om om du ska köra 3 dagar i veckan och bara överkropp, så tycker jag såhär :

Pass 1: Bröst & mage
Pass 2: Rygg & Triceps
Pass 3: Axlar & Biceps

Testa och se om du gillar det ! : )


Fråga : )

Fick en från av en tjej som heter Sofia. Hon undrade när jag hade tänkt tävla ? : )

Svar : Förhoppningsvis om året går som jag tänkt mig så vill jag tävla till nästa år, men jag tar en dag i taget och förhoppningsvid nästa år : )



Fråga : )

Vad är skillnaden mellan body fitness för tjejer och body building för tjejer? :)

Svar : Här kommer två bilder, på en tjej som tävlar i body buildning och en som tävlat i body fitness


Body fitness


Bodybuilder.

Där ser ni lite skillnad på en kropparna.

Bodyfitness: 

Body Fitness (Damer) Classic Bodybuilding (Herrar)

  • Nybörjartävlingar: Ja
  • Internationellt: Ja
  • Proffsmöjlighet: Ja* (Damer: Ja – Fitness Figure. Herrar: Nej)

Den nyaste tävlingsformen, och också den mest populära bland damerna. På herrsidan ser det också lovande ut, även om det bara genomförts ett mindre antal tävlingar i Sverige så här långt.

Tävlingen genomförs i tre ronder. För damerna gäller obligatorisk svart bikini och svarta enkla pumps med täckt kappa i rond 1, och valfri baddräkt och tillika skor i rond 2. Om man efter de två första ronderna bedöms som en av de 5 bästa, så får man genomföra ännu en rond – då i valfri bikini och dito skor (finalen)

Man lägger ner mycket tid och energi på smycken, håruppsättningar och make-up, framför allt i rond 2 och 3.

Bedömningen i fysikronderna är i stort sett samma i de olika dicipliner. När Body Fitness kom som ny gren (2002) så sa reglementet att de tävlande inte skulle vara lika deffade som i Fitness eller Athletic Fitness. Efter ett antal år så har det dock skett en anpassning, och min tolkning är att bedömingen nu är i stort sett lika i alla discipliner. Det är en snygg, symmetrisk och genomtränad fysik, med en sund hårdhet som gäller.

Damerna tävlar i fyra längdklasser: under 158 cm, upp till 163 cm, upp till 168 cm, och över 168 cm (i princip används bara +/- 163 cm i Norden).

För herrarna heter Body Fitness från och med 2006 Classic Bodybuilding. Här eftersträvar man en atletisk totalfysik, utan alltför mycket muskler och hårdhet. Under bedömningen utför man de obligatoriska poseringar som byggarkillarna gör.